[ Pobierz całość w formacie PDF ]

korektorskich przed drukiem ulotki.
Tinta - jednolite tło wykonane jasna farbą.
Typografia - technika druku wypukłego, dawniej powszechnie używana,
współcześnie wyparta przez offset.
Wersaliki - duże litery.
Wielobarwna publikacja - druk każdej wielobarwnej publikacji polega na
użyciu czterech farb: trzech barw podstawowych i czarnej.
Wiersz - terminu tego używa się czasem na oznaczenie linii złożonego
tekstu, zwykle o szerokości kolumny, gotowego do montażu.
Wyciągi kolorów - cztery przezrocza powstałe przez sfotografowanie
oryginału, po jednym dla każdego z trzech kolorów podstawowych i dla
czarnego; potrzebne do druku barwnego.
Zrastrowane zdjęcia - czarno-białe zdjęcia lub inne ilustracje, które
zawierają odcienie szarości, po uprzednim rastrowaniu.
Zszywanie - na przykład przy pomocy jednej lub dwóch drucianych klamer.
Projektowanie ulotki
Projektowanie ulotki wymaga podjęcia wielu decyzji. Jedną z pierwszych
jest wybór pomiędzy wersją barwną a czarno-białą.
Kolor
Wielobarwna ulotka sporo kosztuje, ale wydatek może być usprawiedliwiony,
jeśli przedmiot oferty jest drogi lub gdy kolor jest konieczny dla
przedstawienia jego cech (np. ulotka reklamująca tapety albo dzianinę musi
być kolorowa, ponieważ w innym przypadku nie odniesie spodziewanego
skutku). Innym usprawiedliwieniem zastosowania koloru jest konieczność
rywalizacji z kolorową ulotką konkurencyjnej firmy.
Użycie pełnej gamy kolorów we wszelkich materiałach reklamowych jest
coraz powszechniejszym zjawiskiem i czytelnicy przyzwyczajają się w coraz
większym stopniu do różnokolorowych publikacji. Oznacza to, że w
przyszłości coraz więcej ulotek będzie musiało być drukowanych w kolorze.
Nieco tańszym rozwiązaniem jest użycie dwóch lub trzech kolorów.
Szczególnie dobre efekty przynosi wydrukowanie dużych liter nagłówka lub
ramki dekoracyjnej w kolorze stonowanym (przy zastosowaniu techniki
rastra), który wywołuje wrażenie dodatkowego koloru. Wynik końcowy będzie
bardziej subtelny niż przy użyciu wyraznych, ostrych kolorów. Możesz
również rozważyć możliwość wykorzystania pełnej gamy kolorów jedynie w
części ulotki lub też zdecydować się na użycie kolorowego papieru (patrz
poniżej).
Rozmiary
Rozmiary ulotki (jej wymiary oraz liczba stron) pozostają w bezpośredniej
zależności od ilości informacji, które pragniesz przekazać, planowanej
metody rozprowadzania ulotki oraz oczywiście od wysokości budżetu. Typowe
formaty to A4, A4 złożony na dwa lub trzy, A5 oraz jedna trzecia A5.
W każdym przypadku można zadrukować jedną lub obie strony. Oczywiście nie
musi to być dokładnie A5 czy A4, lecz użycie standardowych formatów jest
zwykle wygodniejsze i bardziej oszczędne.
Warto jednak zauważyć, że ulotki rozdawane bezpłatnie, o które nie prosi
zainteresowana osoba (a więc te, które szczególnie często wędrują do
najbliższego kosza), są zwykle wykonane w jednym z owych standardowych
formatów. Mógłbyś więc wybrać inny format dla odróżnienia twoich ulotek.
Papier
Grubość i jakość papieru mają duże znaczenie, gdyż odbiorca ulotki będzie
brał ją do ręki. Papier cienki lub chropowaty wywołuje wrażenie tandety, a
gruby, sztywny i gładki - wysokiej jakości. Ciężar papieru (gramaturę)
określa się w gramach na metr kwadratowy (g/m kw.). Zazwyczaj 80-100 g/m
kw. to najmniejsza gramatura, jaką można zaryzykować w przypadku ulotki;
130 g/m kw. jest najczęściej spotykana, a 150 g/m kw. - to papier raczej
gruby. Ze względu na wykończenie, papier dzielimy na matowy, półmatowy i
błyszczący. I ostatnie, drobne, lecz dość istotne spostrzeżenie: pewne
rodzaje "białego" papieru mają w rzeczywistości raczej żółty odcień.
Drukarz pokaże ci zwykle próbkę niezadrukowanego papieru. Osobom
niewtajemniczonym jest bardzo trudno ocenić, jak papier ten będzie wyglądał
po wydrukowaniu ulotki i jaki będzie w dotyku. Poproś o próbkę ulotki
wydrukowanej na tym papierze. Jeśli posiadasz egzemplarz ulotki na
papierze, który ci odpowiada, przynieś go drukarzowi jako wzór.
Zamiast (lub oprócz) kolorowych farb, mógłbyś użyć do produkcji ulotki
papieru kolorowego lub papieru o nietypowej fakturze czy twardości. Bądz
jednak ostrożny: jaskrawo czerwony, niebieski i żółty papier wygląda,
szczerze mówiąc, raczej krzykliwie, a nawet tandetnie. Natomiast bardziej
subtelne odcienie, np. jasnopopielaty lub kremowy, mogą świetnie się
prezentować w odpowiedniej sytuacji. Oczywiście ulotka dotycząca mody albo
przeznaczona głównie dla klientów indywidualnych może być bardziej jaskrawa
niż ta, która jest skierowana do firm i która powinna wyglądać poważnie.
Informacja
Mają tu zastosowanie te same zasady, co w przypadku ogłoszenia
wyróżnionego (patrz rozdział "Jak reklamować?") z tym, że masz do
dyspozycji większą powierzchnię na słowa i obrazy. Nie powinno to jednak
stanowić usprawiedliwienia dla bałaganu i chaosu!
Pamiętaj, że musisz "sprzedawać (subiektywne) korzyści" oraz podkreślać
"wyjątkowy charakter oferty". Nie zapomnij też o "zachęcie do działania".
Powinieneś również pamiętać o innej istotnej sprawie. Chociaż ulotka -
jak sama nazwa wskazuje - jest raczej publikacją o ulotnym charakterze,
często zależy ci na tym, żeby móc korzystać z niej przez dłuższy okres
czasu - np. rok lub dłużej od chwili druku. Musisz więc unikać podawania w
tekście informacji, które szybko staną się nieaktualne. Częstym zmianom
ulegają przede wszystkim ceny - wiele firm drukuje osobne cenniki na
tańszym papierze.
Jeśli część twoich klientów to cudzoziemcy, być może warto przetłumaczyć
chociaż pewien fragment tekstu. Będzie to niewątpliwie tańsze, niż
drukowanie całkiem nowej ulotki w obcym języku.
Projekt graficzny
%7łeby ulotka przyniosła maksymalne efekty, musi być w całości dobrze
zaprojektowana. Jeśli nie masz doświadczenia w tej dziedzinie, obejrzyj na
początek ulotki innych firm (nie tylko z twojej branży, lecz także wszelkie
inne). Zastanów się, które projekty podobają ci się najbardziej, a
następnie wykorzystaj je w swojej ulotce.
Jeśli ulotka posiada więcej niż dwie strony, trzeba będzie ją złożyć -
najlepiej uczynią to sami drukarze, przy użyciu odpowiedniego sprzętu.
Jeśli chcesz, żeby składała się z kilku kartek, być może trzeba będzie ją
zszyć. Można by ją również pokryć warstwą lakieru lub folią, aby nadać jej
elegancki połysk. Jest to wprawdzie dość kosztowna usługa, ale podniesie
efekt całości. Poza tym uchroni ulotkę przed plamami z odcisków palców,
które stanowią problem dużych czarnych lub ciemnych powierzchni. Inny
częsty problem w przypadku czarnych lub ciemnych ramek i krawędzi, to
prześwitujący biały papier na linii zgięcia, co nie wygląda zbyt
estetycznie.
Kroje liter i składanie do druku
Istnieją różne rodzaje pisma, zwane krojami. Oto niektóre z powszechnie
spotykanych.
Univers - ten krój pisma charakteryzuje się zgrabną, nowoczesną linią. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • moje-waterloo.xlx.pl
  •