[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Zarządzanie łańcuchem dostaw (supply-chain management - SCM) opiera się na
systemie związków między dostawcą a klientem, obejmującym łańcuchy materiałowe
(towary), informacje i finanse. Do najważniejszych elementów SCM należą:
·ð szybka i elastyczna odpowiedz na zapotrzebowanie (np. sprostanie potrzebom
sezonowym lub codziennym);
·ð przekazywanie informacji w czasie rzeczywistym na podstawie szczegółowego
monitoringu procesów z różnych branż w celu znalezienia partnera, optymalizacji
procesów i elastycznego określania kosztów/cen.
19
Obecnie istnieje luka między teorią a praktyka ze względu na duże braki w mechanizmie
planowania i kontroli. Jednak systemy telematyki mogą zapewnić i przekazywać
potrzebne informacje, co pozwoli na usprawnienie procesów transportu, logistyki i
produkcji, dajÄ…c podstawÄ™ dla SCM.
SCM zapewnia adekwatne środki dla monitoringu w czasie rzeczywistym oraz wysoki
stopień elastyczności i/lub dostosowanie się do systemu przewozu. W tym kontekście
łańcuch informacji musi spełnić następujące kryteria:
·ð możliwość poÅ‚Ä…czenia z software wszystkim uczestnikom procesu (przemysÅ‚,
przewoznicy itd.),
·ð nadzór w czasie rzeczywistym, zwÅ‚aszcza monitoring przesyÅ‚ki towaru (z peÅ‚nym
wykorzystaniem telematyki i Internetu).
Informacja i/lub zdarzenia mogą być sensownie przetwarzane tylko wtedy, gdy
automatycznie włączają parametry kontroli procesów w łańcuchu transportowym
(aktualizowanie danych). Zdarzenie jest określane jako niedopuszczalne odstępstwo od
nominalnego lub docelowego parametru (np. niedopuszczalny wzrost temperatury w
chłodni).
Standardy wydajności w transporcie towarowym wyznaczają duże pojazdy ciężarowe
(heavy goods vehicle  HGV) i obejmujÄ…:
·ð pojedynczÄ… odpowiedzialność za caÅ‚y transport i Å‚aÅ„cuch informacyjny (ramp to
ramp monitoring),
·ð on-stop-shop w aspekcie krajowym lub miÄ™dzynarodowym,
·ð jednego wÅ‚aÅ›ciciela lub operatora - kierowców, pojazdów, energii.
Jest to system mający bardzo mało wewnętrznych interfejsów, HGV ma więc wysokie
możliwości informatyczne, takie jak: brak luk w przepływie danych, ciągła aktualizacja
danych i maksymalna elastyczność. Takie właśnie cechy muszą stanowić wzorzec dla
kolejowych środków transportu towarowego, jeśli chce on stać się konkurencyjny w skali
międzynarodowej.
Bezkonkurencyjną zaletą kolei towarowych jest możliwość prowadzenia długich
(zblokowanych) pociągów na liniach transgranicznych. Jednak struktura rynku
towarowego ewoluuje w niekorzystnym kierunku: wolumen wysyłanych towarów staje się
coraz mniejszy, a trasy przewozowe coraz bardziej skomplikowane i powiÄ…zane.
Doprowadziło to do dominacji transportu drogowego i utraty udziału kolei w przewozach.
Koleje mogą być najlepiej wykorzystane tam gdzie istnieją bocznice torowe, gdzie
przywożony ładunek jest elementem systemu produkcji. Jest to więc klasyczna kolej  od
stacji rozrządowej do stacji rozrządowej , która w Europie przejmuje ponad połowę
łącznych przewozów.
Staje się to przyczyna rosnącego niepokoju operatorów pociągów. Niedostateczna jakość
usług kolejowych w skali międzynarodowej wynika z nieadekwatnego poziomu
informacyjnego. Występuje to na prywatnych bocznicach, ale można te niedostatki
znalezć także zagranicą:
·ð opóznienie lub brak informacji miÄ™dzy kolejami europejskimi,
·ð nieadekwatne (lub brak) przekazywanie informacji o pozycji i statusie wagonów.
W konsekwencji koleje europejskie cierpiÄ… na deficyt informacji (lukÄ™ informacyjnÄ…).
Koleje towarowe mogą stać się konkurencyjne tylko przez poprawę jakości do poziomu
wzorca, tj. HGV. Te problemy są łatwiejsze do pokonania dla pociągów zblokowanych,
wykorzystywanych na dużą skalę w Europie Zrodkowej, ponieważ ich lokomotywy
20
stanowią moduł  inteligentny , a wszystkie wagony są połączone ze sobą przez całą
podróż  od rampy do rampy .
Problemami tymi od pewnego czasu zajmuje siÄ™ UE. Przede wszystkim opublikowano
wyniki studium  Exchanges of Operational Data of Freight Ttrains (Bruksela 2001),
dotyczącego międzynarodowej wymiany danych, co było podstawą do opracowania TAF
TSI (Telematic Applications for Freight  Technical Specifification for Interoperability 
specyfikacje techniczne interoperacyjności w zakresie stosowania telematyki w
przewozach towarów). TSI stanowią standardy danych przy przekraczaniu granicy przez
pociąg towarowy na podstawie uzgodnionej procedury. TSI dotyczą również innych
funkcji: monitoringu przesyłki, oczekiwanego czasu przyjazdu (ETA  expected time of
arrival) i określania jakości usług i danych.
Ta ostatnia funkcja będzie pilnie potrzebna w przyszłości jako kryterium  karty jakości
(quality charter) CER/UIC/CI. Wprowadzenie TAF TSI stanowi duże wyzwanie dla kolei;
ocenia się, że potrzeba na to 10 lat, a koszty będą sięgać miliardów euro. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • moje-waterloo.xlx.pl
  •