[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mo\e zmusić kobiety do poślubienia \onatego mę\czyzny. Poza tym, \ona ma
prawo zaznaczyć \e mą\ nie mo\e wziąć drugiej kobiety za \onę. [xxiv] Biblia, z
drugiej strony, czasami ucieka się do poligamii drogą przemocy. Bezdzietna
wdowa musi, nawet bez własnej zgody, wyjść za mą\ za brata zmarłego
mę\a, nawet jeśli jest on ju\ \onaty (zob. rozdz. "Los Wdów") (Ks. Rodzaju
38:8-10).
Warto zaznaczyć, \e wśród wielu społeczeństw muzułmańskich poligamia jest
rzadką praktyką poniewa\ przedział pomiędzy liczbą kobiet a mę\czyzn nie
jest du\y. Mo\na spokojnie powiedzieć, \e współczynnik mał\eństw
poligamicznych w świecie muzułmańskim jest o wiele mniejszy ni\
współczynnik związków pozamał\eńskich na Zachodzie. Innymi słowy,
40
mę\czyzni w świecie muzułmańskim są o wiele bardziej monogamiczni ni\
mę\czyzni na zachodzie.
Billy Graham, wybitny chrześcijański kaznodzieja stwierdza: "Chrześcijaństwo
nie umie iść na kompromis w kwestii poligamii. Je\eli nie uczyni tego dzisiaj,
przyniesie to mu tylko szkodę. Islam zezwala na poligamię jako rozwiązanie
społecznych problemów, daje określoną dozę swobody naturze człowieka,
określoną poprzez zwięzłe ramy prawne. Kraje chrześcijańskie robią z
poligamii wielkie przedstawienie, lecz faktycznie ja praktykują. Któ\ nie wie,
jak wielką rolę odgrywają w zachodnim społeczeństwie kochanki. Pod tym
względem, Islam jest na wskroś uczciwą religią, zezwalającą muzułmanom w
razie konieczności na ślub z drugą \oną, ściśle zabraniającą wszelkich
potajemnych związków w celu opieki nad moralnością społeczeństwa." [xxv]
Interesującym jest fakt, jak wiele nie muzułmańskich i muzułmańskich
państw w dzisiejszych czasach zakazuje poligamii. Druga \ona, nawet za
zgodą pierwszej, to pogwałcenie prawa. Z kole romans pozamał\eński, bez
wiedzy i zgody \ony jest całkowicie usprawiedliwiony w świetlne prawa!
Jaki sens ma prawo wobec sprzeczności? Czy prawo konstruuje się, aby
tolerować oszustwa a przeciwdziałać uczciwości?
Jest to jeden z niezgłębionych paradoksów naszego współczesnego
cywilizowanego świata.
[i]
Swidler, op. cit., pp. 144-148.
[ii]
Hazleton, op. cit., pp 44-45.
[iii]
Eugene Hillman, Polygamy Reconsidered: African Plural Marriage and the Christian
Churches (New York: Orbis Books, 1975) p. 140.
[iv]
Ibid., p. 17.
[v]
Ibid., pp. 88-93.
[vi]
Ibid., pp. 92-97.
[vii]
Philip L. Kilbride, Plural Marriage For Our Times (Westport, Conn.: Bergin & Garvey,
1994) pp. 108-109.
[viii]
The Weekly Review, Aug. 1, 1987.
41
[ix]
Kilbride, op. cit., p. 126.
[x]
n D'Emilio and Estelle B. Freedman, Intimate Matters: A history of Sexuality in America
(New York: Harper & Row Publishers, 1988) p. 87.
[xi]
Ute Frevert, Women in German History: from Bourgeois Emancipation to Sexual
Liberation (New York: Berg Publishers, 1988) pp. 263-264.
[xii]
Ibid., pp. 257-258.
[xiii]
Sabiq, op. cit., p. 191.
[xiv]
Hillman, op. cit., p. 12.
[xv]
Nathan Hare and Julie Hare, ed., Crisis in Black Sexual Politics (San Francisco: Black
Think Tank, 1989) p. 25.
[xvi]
Ibid., p. 26.
[xvii]
Kilbride, op. cit., p. 94.
[xviii]
Ibid., p. 95.
[xix]
Ibid.
[xx]
Ibid., pp. 95-99.
[xxi]
Ibid., p. 118.
[xxii]
Lang, op. cit., p. 172.
[xxiii]
Kilbride, op. cit., pp. 72-73.
[xxiv]
Sabiq, op. cit., pp. 187-188.
[xxv]
Abdul Rahman Doi, Woman in Shari'ah (London: Ta-Ha Publishers, 1994) p. 76.
16. Zasłona - "hidziab"
Rzućmy teraz trochę światła na chustę, która w opinii Zachodu jest symbolem
opresji i poddaństwa kobiet. Czy prawdą jest, \e nie istnieje w tradycji
judeochrześcijańskiej zwyczaj "okrywania"?
42
Rabin Dr Menachem M. Brayer (Profesor Literatury Biblijnej na Uniwersytecie
Yeshiva) w swojej ksią\ce "Kobieta \ydowska w literaturze rabinicznej"
stwierdza, i\ zwyczajem kobiet udających się do miejsca publicznego było
okrywanie nie tylko głowy, lecz czasami  całej twarzy za wyjątkiem jednego
oka. [i] Dr Brayer przytacza niektóre wypowiedzi rabinów: "Nie przystoi córkom
Izraela wychodzić bez okrytej głowy" oraz "Przeklęty niech będzie mę\czyzna,
który zezwala by włosy jego \ony były oglądane...kobieta która odkrywa
włosy, aby podkreślić swą urodę przynosi biedę".
Prawo rabiniczne zabrania wygłaszania błogosławieństw lub recytowania
modlitw w obecności kobiety z odkrytą głową, albowiem odsłonięte włosy
kobiety uto\samiane są z nagością. [ii] Dr Brayer wzmiankuje równie\, i\
"podczas okresu Tannaitic odkrycie głowy przez \ydówkę uznawane było za
ujmę na jej dobrym imieniu. Za taką obrazę kobieta mogła zostać skazana na
karę w wysokości 400 szekli (ang. zuzim)." Dr Brayer wyjaśnia równie\, \e
zasłanianie nie było uznawane tylko i jedynie za oznakę skromności. Czasami,
zasłona symbolizowała wyró\nienie oraz stan luksusu, a nie tylko i wyłącznie
przyzwoitość. Uosabiała dostojeństwo oraz wy\szość szlachetnie urodzonych
kobiet, reprezentowała niedostępność kobiet zamę\nych, stanowiących
uświęconą własność mę\ów. [iii]
Zasłona oznaczała szacunek kobiety dla siebie samej oraz jej status
społeczny. Kobiety z ni\szych sfer często nosiły zasłonę, aby wzbudzić
wra\enie wy\szej pozycji. Fakt, i\ zasłona była wyró\nieniem kobiet o
szlachetnym pochodzeniu, był przyczyną, dla której zabroniona była w
staro\ytnym Izraelu dla prostytutek. Aczkolwiek, nosiły one często specjalne
okrycie głowy, aby wyglądać przyzwoicie. [iv] śydówki w Europie, okrywały się
a\ do XIX wieku, kiedy to miała miejsce większa asymilacja z otaczającym
kręgiem kulturowym. Zewnętrzny nacisk jaki wywierał europejski styl \ycia
zmusił wiele z kobiet do nich odkrycia głów. Dla niektórych z nich, bardziej
wygodną stała się zamiana tradycyjnej zasłony na perukę, którą uznawano
jako inną formę okrycia włosów. W czasach nam współczesnych, większość
religijnych \ydówek nie okrywa głów, za wyjątkiem kiedy znajdują się w [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • moje-waterloo.xlx.pl
  •