[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Aby zmienić ustawienia regionalne, otwórz menu Start
w Windows, wybierz Panel sterowania, a następnie klik-
nij dwukrotnie ikonę Opcje regionalne i językowe, aby
wyświetlić okno dialogowe. Zakładka Opcje regionalne
tego okna zawiera możliwości, o których teraz mówi-
my. Najważniejsze ustawienie jest określone w pierw-
szym polu, wyposażonym w listę rozwijaną umożliwia-
jącą wybranie odpowiedniego regionu, na przykład
Polski czy Szwedzki (Finlandia).
Istnieje również możliwość zmiany ustawień dla okre-
ślonego regionu. Jednak ma to sens jedynie wtedy, gdy
masz szczególne preferencje dotyczące sposobu for- lata wpisane w postaci dwóch cyfr. Aączenie i dopaso-
matowania dat, różne od tych, które są standardowo wywanie tych ustawień jest dowolne, choć dowolność
zdefiniowane w systemach Windows. W takiej sytuacji ta niesie ze sobą niebezpieczeństwo, że określisz usta-
kliknij przycisk Dostosuj znajdujący się obok pola regio- wienia w taki sposób, że nikt inny nie będzie potrafił
nu  pojawi się nowe okno dialogowe. Wybierz w nim się w nich rozeznać.
zakładkę Data (przedstawiono ją na rysunku).
Bez względu na zdefiniowane ustawienia regionalne,
Przy użyciu menu rozwijanych można określić separator zawsze można skorzystać z międzynarodowego stan-
daty, kolejność wpisywania miesiąca, dnia i roku w da- dardu dat, który ma postać: rok/miesiąc/dzień.
cie, a także to, w jaki sposób Excel ma interpretować
CZZ I f& PODSTAWOWE INFORMACJE O ARKUSZACH
72
Metody szybkiego
Metody szybkiego wpisywania danych
wpisywania danych
Excel oferuje pewne narzędzia, które ułatwiają wpisywanie danych w arkuszu.
W tym podrozdziale zostaną omówione cztery z nich: Autouzupełnianie, Autoko-
rekta, Autowypełnianie i Autodopasowanie. Omówimy także głównych kandy-
datów do nagrody za Najbardziej Przydatny Pomysł Wszechczasów: opcje Cofnij
oraz Wykonaj ponownie.
Wskazówka: Excel zawiera dwojakiego rodzaju funkcje automatyczne. Pierwsze z nich to funkcje,
które automatycznie wykonują określone zadania w arkuszu (należą do nich Autouzupełnianie oraz
Autokorekta). Opcje te mogą być przydatne w pracy, jednak czasem potrafią skutecznie zniechęcić
do korzystania z Excela i wzbudzić tęsknotę za starymi, dobrymi maszynami do pisania. Na szczęście
obie funkcje można wyłączyć (wkrótce dowiesz się, jak to zrobić). Oprócz nich Excel oferuje również
funkcje  auto , które nie są tak naprawdę zautomatyzowane. Należy do nich zaliczyć funkcje Auto-
wypełnianie oraz Autodopasowanie, które nigdy nie uruchamiają się same.
Autouzupełnianie
Często zdarza się, że w tym samym arkuszu trzeba wpisać te same informacje
wielokrotnie, wiersz po wierszu. Załóżmy na przykład, że chcesz utworzyć tabe-
lę, w której opiszesz swoją bogatą kolekcję gadżetów z Ulicy Sezamkowej  samo
imię Kermit będziesz musiał wpisać tyle razy, że Twoja twarz kolorystycznie za-
cznie przypominać Kermita %7łabę. W takich sytuacjach Excel służy funkcją Au-
touzupełniania, która bada tekst wpisywany w komórkach arkusza, porównuje go
z poprzednimi wpisami w tej samej kolumnie i, jeżeli stwierdzi, że początek jest
taki sam, jak w przypadku istniejącego już słowa, automatycznie dokończy wpi-
sywanie tekstu.
Jeśli na przykład wpisałeś już słowo Kermit w kolumnie Postacie w arkuszu Ulica
Sezamkowa, to gdy zaczniesz wpisywać w tej samej kolumnie kolejne słowo rozpo-
czynające się od litery K, Excel automatycznie umieści tam imię Kermit. Następnie
zaznaczy litery, które zostały dodane (w naszym przypadku będą to litery ermit).
Teraz należy wybrać jedną z dwóch opcji:
" Aby zaakceptować tekst zaproponowany przez Autouzupełnianie, przejdz do
następnej komórki. Naciśnij klawisz prawej strzałki albo klawisz Enter, aby
przejść w dół  słowo Kermit pozostanie niezmienione w komórce.
" Aby odrzucić sugestię Excela, kontynuuj wpisywanie tekstu w komórce. Excel
automatycznie zaznacza dodany fragment tekstu (ermit), a więc wprowadze- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • moje-waterloo.xlx.pl
  •