[ Pobierz całość w formacie PDF ]

trojako: to jest z bytowania, z nicości, z
materia circa ouam. Et obiectum habet
roztrząsania {rozważania} i z grzechu.
rationem formae, in inouantum dat speciem.
Pierwsze jest w każdym intelekcie
Przedmiot - nie jest materią z której [coś
stworzonym. Drugie jest tylko w człowieku,
pochodzi], lecz jest materią związaną z czymś.
także w stanie niewinności. Trzecie jest tylko
I przedmiot ma powód formy, o ile daje ona
w człowieku po grzechu [pierworodnym].
gatunek [jest podstawą sformułowania pojęcia
" Observantia - przestrzeganie [prawa,
gatunkowego],
reguły].
" Obiectum adaeouatum proportionatum -
przedmiot dostosowany proporcjonalnie.
35
" Obstinatio - duplex: scilicet secundum quid, [arystotelesa] opinia jest jako ułomna i
et simpli-citer. Prima est in hac vita, secunda pobawiona siły. Wynika z tego, iż opinia jest
vero in damnatis tantum. Upór - jest dwojaki: twierdzeniem o najsłabszym stopniu pewności.
to jest zachodzący ze względu na coś oraz
" Oppositio - in sui ratione includit
wprost. Pierwszy jest w tym życiu, drugi zaś
distinctionem. Sprzeciw - w swoim powodzie
tylko u potępionych.
zawiera podział.
" Odium - est dissonantia appetitus animalis,
" Opus - dzieło.
vel appe-titus rationalis, ad apprehensium, ut
disconveniens, sicut amor est consonantia eius
" Oratio - est actus rationis practicae, scilicet
ad conveniens. Nienawiść - jest niezgodnością
quia est vel petitio decentium a deo, vel
pożądania zwierzęcego lub pożądania
ascensus mentis in deum. Oratio est
rozumnego z tym, co ujęte jako
ouodammodo desideri1 nostri inter-pres apud
nieodpowiednie; tak jak miłość jest jego
deum. Oratio est actus yirtutis, scilicet latriae,
zgodnością z tym, co odpowiednie.
non autem est actus doni intellectus. Modlitwa
- stanowi akt rozumu praktycznego, dlatego, że
" Odór - zapach.
jest albo stosowną do boga prośbą, albo
" Olfactus - powonienie (wąchanie). wznoszeniem się (wstępowaniem) umysłu do
boga. Modlitwa jest pewnego rodzaju
" Omissio - importat praetermissionem boni
tłumaczką naszego pragnienia przed bogiem.
debiti, in ordine ad legem divinam vel
Modlitwa jest aktem cnoty (latria), to jest kultu
humanam, vel in ordine ad proximum. Primo
należnego samemu bogu, nie jest zaś aktem
modo opponitur iustitiae legali, secundo vero
daru intelektu.
modo, iustitiae speciali. Zaniedbanie -
powoduje opuszczenie powinnego dobra, w " Oratio - mowa (modlitwa, przemówienie,
przyporządkowaniu do prawa bożego lub kazanie). Ordinatio - kierowanie
ludzkiego, albo w odniesieniu do blizniego. W (porządkowanie).
pierwszy sposób przeciwstawia się
" Ordo - in ratione sua includit tria: scilicet
sprawiedliwości prawa, w drugi zaś sposób
rationem prioris et posterioris, distinctionem,
sprawiedliwości jako cnocie.
et originem. Porządek - dokonuje się według
" Omnipotentia dei - non excludit trzech powodów: mianowicie według
impossibilitatem, et necessitatem a rebus. wcześniej i pózniej, odróżnienia oraz
Wszechmoc boga - nie wyklucza z rzeczy .pochodzenia.
niemożliwości i konieczności.
" Otiositas - patrz: somnolentia.
" Omnis - non designat totum integrale, sed
totum in ouantitate. Wszelki - nie oznacza
całego w pełni, lecz ze względu na ilość.
" Operatio - działanie.
P
" Opinio - est actu intellectus, declinantis in
unam fartem contradictionis, cum formidine
" Pars - partes sunt in quas materialiter
alterius: unde opinio secundum philosophum,
dividitur totum. Pars triplex: scilicet integralis,
debile ouoddam, et infirmum est. Opinia
subiectiva, et potentialis. Et similiter totum
(zdanie) - jest aktem intelektu, skłaniającego
triplex: scilicet inte-grale, universale, et
się w jedną stronę przeciwieństw przy lęku
potestativum. Część - częściami [nazywa się
wobec drugiej, dlatego według filozofa
to], na co materialnie jest dzielona całość.
36
Część jest trojakiego rodzaju: integralna jest owocem. Cierpliwość [też] jest cnotą
(całościowa), podmiotowa oraz potencjalna chroniącą (zachowującą, podtrzymującą) dobro
(możnościowa). I podobnie trojaka jest całość: moralne przeciwko smutkowi.
to jest integralna (całościowa), podmiotowa
" Paupertas - duplex: scilicet paupertas ex
oraz potencjalna (możnościowa).
coacta necessitate et paupertas ex propria
" Participare - nihil aliud est, quam aliouid ab voluntate. Ubóstwo - jest dwojakie: to znaczy
alio partialiter accipere. Aliouid participat ubóstwo [wynikające] z przymusu
aliquo tripli-citer: scilicet realiter, konieczności oraz z własnej woli.
intentionaliter, et subserviendo. Uczestniczyć -
" Pax - est tranouillitas ordinis, maxime in
jest niczym innym, jak coś od innego
voluntate: pax ergo in hoc est, quod omnes sua
częściowo przyjąć. Coś uczestniczy w czymś
loca teneant. Pax non est virtus, sed est
[innym] trojako: to jest realnie, intencjonalnie
effectus virtutis, scilicet cha-ritatis. Pax est
oraz na sposób podwładnego.
finis omnium donorum. Pokój - spokojem
" Particulare - szczegółowe (osobne). porządku, najbardziej w woli: pokój więc na
tym polega, że wszystko zachowuje swoje
" Paryificientia - est wtłum oppositum
miejsce. Pokój nie jest cnotą, lecz jest
magnificentiae. Et est circa magnos sumptus.
skutkiem cnoty, to jest miłości blizniego
Ideo est minus vitium quam illiberalitas.
( caritas"). Pokój jest celem wszelkich darów
Małostkowość - jest wadą sprzeciwiającą się
[ducha świętego],
wielkoduszności. A jest w związana z wielkim
wydatkiem. Dlatego jest mniejszą wadą niż
" Peccare - est voluntate averti a deo.
skąpstwo.
Grzeszenie - jest odwróceniem woli od boga.
" Paryus - dicitur aliquis tripliciter: scilicet
" Peccatum - est actus, devians ab ordine
aetate, humilitate, et sensu. Mały - nazywany
debiti finis, contra regulam naturae, rationis,
jest ktoś z trzech względów: to jest wieku,
vel legis aeternae. Grzech - jest aktem
uniżenia oraz zmysłów.
odwrócenia od przyporządkowania do
właściwego celu, przeciwko zasadzie natury,
" Passibilis - mogący odczuwać (doznawać).
rozumu lub prawa wiecznego.
" Passio - est motus appetitivae yirtutis
" Pedagogus - wychowawca.
sensibilis in imaginatione boni vel mali.
Uczucie - jest poruszeniem wodzy pożądania
" Per - przez. Przyimek.
zmysłowego przez wyobrażenia dobra lub zła.
" Per accidens - non cadit in divisionem. Ea
Definicja ta sytuuje uczucia we władzach
quae sunt per accidens, non cadunt sub
zmysłowych i czyni je przejawami wspólnymi
consideratione scientiae. Przypadłościowa
ludziom i zwierzętom.
[dost: przez przypadłość] - nie podpada pod
" Pati - patrz: recipere.
podział. To, co jest przypadłościowe nie
podpada pod rozważanie wiedzy (naukowe).
" Patientia - dicitur dupliciter: scilicet habitus,
Tomasz podziela tu pogląd arystotelesa, że
et delectatio in actus eius. Primo modo est
nauka dotyczy tylko substancji.
virtus, sed secundo modo est fructus. Patientia
est virtus, con-servans bonum rationis contra
" Per prius - najpierw (pierwej).
tristitiam. Cierpliwość - określana jest
" Per remotionem - przez usunięcie.
dwojako: to jest jako sprawność oraz jako
doznanie przyjemności w [spełnianiu] jej aktu.
" Per se - istotnie (dzięki sobie, swoją własną
W pierwszy sposób jest cnotą, w drugi sposób
mocą [d. Przez się]).
37
" Per se operans - działający swoją mocą (sam dwojako: to jest, ze strony dobrego, z miłości i
przez się działający, samodzielny). gorliwości, i [prowadzi] do dobra oraz ze
strony złego z nienawiści i [prowadzi] do
" Per se subsistens - sam przez się
złego.
subsystujący (subsystujący samodzielnie.
Subsystować - oznacza być czymś realnym, " Perseverantia - est virtus specialis, habens [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • moje-waterloo.xlx.pl
  •